Το βάρος θα σηκώσουν οι εταιρείες της Ασίας και του Ειρηνικού
Μία ημέρα μετά τις πρώτες εκτιμήσεις που δημοσιοποίησαν η αυστραλέζικη Qantas και η γαλλο-ολλανδική Air France–KLM για το οικονομικό κόστος που θα έχει γι’ αυτές η επιδημία του κορωνοϊού (60 έως 90 εκατ. ευρώ η πρώτη, περί τα 200 εκατ. ευρώ η δεύτερη), η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορέων (ΙΑΤΑ) με ανακοίνωσή της προειδοποιεί ότι το τίμημα του φονικού ιού για την παγκόσμια αεροπορική βιομηχανία μπορεί να αγγίξει τα 30 δισ. δολάρια.
Η ΙΑΤΑ προειδοποίησε την Παρασκευή ότι η ζήτηση για τα αεροπορικά ταξίδια θα μειωθεί το τρέχον έτος για πρώτη φορά έπειτα από περισσότερο από μια δεκαετία (από το 2009 συγκεκριμένα, που μαινόταν η παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση). Και εκτιμά τις απώλειες για τις αεροπορικές εταιρείες στα 29,3 δισ. δολάρια (27,1 δισ. ευρώ).
Όπως ευλόγως θα ανέμενε κανείς, η ΙΑΤΑ θεωρεί ότι οι αερομεταφορείς της Κίνας και της ευρύτερης γεωγραφικής περιοχής της Ασίας και του Ειρηνικού θα σηκώσουν το μεγαλύτερο οικονομικό βάρος. Συνολικά εκτιμάται ότι οι απώλειες για τον τζίρο τους θα φθάσουν στα 27,8 δισ. δολάρια (25,7 δισ. ευρώ) το 2020, ενώ οι μη ασιατικές αεροπορικές εταιρείες θα χάσουν περί τα 1,5 δισ. δολάρια (1,38 δισ. ευρώ).
Ειδικότερα για τις κινεζικές εταιρείες η ΙΑΤΑ εκτιμά ότι η πτώση του τζίρου τους μόνο στην εσωτερική αγορά της Κίνας θα φθάσει στα 12,8 δισ. δολάρια (11,8 δισ.ευρώ). «Η χρονιά θα είναι πολύ σκληρή για τον κλάδο, οι εταιρείες του οποίου λαμβάνουν δύσκολες αποφάσεις για τη μείωση ή και την αναστολή, σε ορισμένες περιπτώσεις, των δρομολογίων τους», δήλωσε στο BBC ο γενικός διευθυντής της ΙΑΤΑ Αλεξάντρ Ντε Ζουνιάκ.
Η Διεθνής Υπηρεσία των Αερομεταφορέων θεωρεί ότι είναι ακόμη νωρίς για να εκτιμήσει κανείς τις επιπτώσεις που θα έχει για την κερδοφορία των εταιρειών του κλάδου η πτώση του τζίρου τους. Και διευκρινίζει ότι οι εκτιμήσεις της για την κάμψη της ζήτησης βασίζονται στην εμπειρία της από τις επιπτώσεις που είχε η επιδημία του SARS (του οξέως αναπνευστικού συνδρόμου) το 2003. Τότε είχε καταγραφεί μια κάθετη πτώση της αεροπορικής κίνησης για μια περίοδο έξι μηνών, την οποία ακολούθησε μια εξίσου γρήγορη ανάκαμψη της κίνησης.
Ο SARS μείωσε κατά 5,1% την πτώση της ζήτησης αεροπορικών εισιτηρίων στην περιοχή της Ασίας και του Ειρηνικού. Σημειωτέον ότι σε παλαιότερη έρευνά της η ΙΑΤΑ είχε προβλέψει ότι η συγκεκριμένη γεωγραφική περιοχή θα συνέβαλλε τα μέγιστα στην αναμενόμενη ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια την περίοδο 2015-2035, καθώς οι τέσσερις από τις πέντε ταχύτερα αναπτυσσόμενες αγορές, σε ό,τι αφορά τον αριθμό των αεροπορικών επιβατών, βρίσκονται στην Ασία.
Το Βήμα